[fsn_row][fsn_column width="12"][fsn_text]
شکل(2)
سپس از دیواره های لوله به محیط تابش می شود. از آنجا که نمی توان از این منبع نویز جلوگیری کرد ، در صورت لزوم می توان صدا خفه کن را بین کمپرسور و سیستم لوله نصب کرد. صدا خفه کن از انتقال صدا جلوگیری می کند.
متداول ترین نوع صدا خفه کن برای این کاربرد نوع به اصطلاح جذب است. با این حال ، به دلیل سرعت جریان بالا و ارتعاشات ، ممکن است ماده جذب خراب شده و از بین برود. یک نوع خاموش کننده محکم تر بر اساس تشدید کننده های صوتی صلب ساخته شده است. در این مقاله روند توسعه شرح داده شده است.
این شامل مدل سازی صوتی یک و سه بعدی ، آزمایش مدل مقیاس و طراحی برای یک کاربرد در مقیاس کامل است. در مقایسه با صدا خفه کن نوع جذب ، طراحی نهایی صدا خفه کن دارای افت فشار مشابه یا کمتری است و در همان محفظه قرار می گیرد.
محاسبات مرحله کامل با کد تجاری CFX توسط سیمپسون و همکاران (3) بر روی یک سری ولت های پره و بدون پره انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که ولتاژهای بدون پره سطح کمتری از تلفات را نشان می دهند و بازده توربین را بهبود می بخشند.
عدم یکنواختی میدان جریان برای یک ولت بدون پره ، درست در پایین دست زبان برجسته است. یک تحقیق تجربی برای ارزیابی تفاوت در عملکرد ولتاژهای پره ای و بدون پره انجام داده شده و نشان داده که ولت بدون پره بهترین بازده را در تمام شرایط آزمایش شده تولید می کند.
یک نظرسنجی ارائه شده توسط Baines در مورد درک به روز جریان پالس در توربین های شعاعی و عوامل موثر بر عملکرد آنها ارائه داده است. تجزیه و تحلیل CFD از یک توربین بدون پره توسط Hellström و Fuchs بدون داده های آزمون پشتیبانی بود ، با این وجود نتایج آنها نشان داد که در جریان های نبض ، مقیاس های بزرگ تلاطم باید با شبیه سازی های گردابی بزرگ اداره شود.
اگرچه ، مطالعات عددی برای توربین های شعاعی یک ورودی وجود دارد ، اما توربین های دوقلو با وجود استفاده گسترده در شارژرهای توربو ، مورد توجه قرار نگرفته اند. برخی از محققان تحقیقات آزمایشی درباره تأثیر پذیرش جزئی و نابرابر بر عملکرد توربین شعاعی را انجام دادند.
پیشیگر و وونشه (10) توربین های دوقلو را تحت شرایط ثابت مطالعه کردند و نشان دادند که شرایط ورودی نابرابر تأثیر قابل توجهی بر الگوهای جریان توربین و عملکرد آنها دارد. همچنین اندازه گیری های دیل و واتسون (11) اثرات قابل توجهی از پذیرش جزئی و نابرابر را در هر دو مورد بلع نشان داده است.
ظرفیت و کارایی یک توربین دوقلو ، نشان داد که حداکثر بازده توربین لزوماً در شرایط مساوی وجود ندارد. این نتیجه گیری توسط آزمایشات Capobianco و Gambrotta نیز پشتیبانی می شود.
Yeo and Baines مطالعه دیل و واتسون را با استفاده از تکنیک های سرعت سنجی دو کانونی لیزر برای بررسی جریان داخل توربین گسترش دادند.
به طور کلی ، انواع مختلف کمپرسورهای توربو را می توان بر اساس طراحی آنها تعریف کرد:
کمپرسورهای توربو گریز از مرکز: جریان در جهت محوری وارد کمپرسور توربو می شود و در جهت گریز از مرکز از پروانه خارج می شود. هر دو تیغه پروانه 2D یا 3D امکان پذیر است.
کمپرسور توربوی جریان مخلوط: جریان در جهت محوری وارد کمپرسور توربو می شود و نه در یک سانتریفیوژ خالص و نه در جهت محوری خالص از پروانه خارج می شود و خروجی دارای شعاع بزرگتری است.
کمپرسورهای محوری توربو: جریان در جهت محوری وارد کمپرسور توربو شده و در شعاع مشابه از پروانه خارج می شود.