توربو کمپرسور (Turbo Compressor)
کمپرسورهای حرارتی توربو ماشین آلات توربو هستند که با کمک اصول دینامیکی گاز تراکم پذیر را متمرکز می کنند. با این کار ، گاز به طور مداوم به پروانه چرخان وارد می شود. قدرت شفت مکانیکی با کمک پره ها به سیال منتقل می شود و در نتیجه فشار و دما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. انرژی جریان جنبشی باقی مانده پس از آن بیشتر در دیفیوزر به فشار تبدیل می شود. سپس گاز فشرده شده یا به صورت ولت جمع شده و یا با کمک کانال برگشت به مرحله دوم کمپرسور منتقل می شود. در شکل 1 ، اجزای یک کمپرسور توربو گریز از مرکز یک مرحله ای نشان داده شده است ، جایی که شکل 2 نمای نزدیک پروانه شامل پره ها را نشان می دهد. شکل(1)کمپرسورهای توربو:
می توانند در محدوده فرکانس 1000 تا 5000 هرتز سر و صدا ایجاد کنند که ممکن است باعث ایجاد مزاحمت در محیط نصب دستگاه شود. علت این صدای تونال فعل و انفعال بین جریان و تیغه های چرخان داخل کمپرسور است. سر و صدا از دو طرف مکش و تخلیه از کمپرسور به سیستم لوله منتقل می شود.معرفی دقیقتر کمپرسور و آزمایشات بر روی آن:
کمپرسورهای توربو که برای افزایش قدرت موتورهای دیزلی استفاده می شوند توسط توربین های شعاعی کار می کنند که ظرفیت بیشتری برای جذب یا تحویل نیرو دارند. بهبود طراحی آنها مستلزم درک بهتر جریانهای متلاطم و ناپایدار آنها است که با ساختارهای سه بعدی پیچیده به دلیل حرکت نسبی بین روتور و استاتور مشخص می شوند. در دو دهه گذشته ، به دلیل تکامل سریع قدرت محاسبات ، شبیه سازی جریان در طراحی توربو ماشین آلات تا حد قابل توجهی رشد کرده است. Descombes و به منظور ساخت میدان جریان هوازی تروترودینامیکی محلی یک توربین شعاعی ، شبیه سازی 2.5D را در نزدیکی نقطه بهینه کار انجام دادند. با استفاده از کد تجاری Fluent ، Putra و Joos جریان را از طریق یک پره استاتور توربین شعاعی و یک بخش از جریان نامتقارن مطالعه کردند. نتایج آنها توافق خوبی با توزیع زاویه جریان اندازه گیری شده نشان داد ، اما گردابه های جریان ثانویه ضعیف تر بودند.انواع محفظه یا پوشش کمپرسور توربو:
▪ تقسیم شعاعی تک مرحله ای ▪ دنده یکپارچه تک حالته ▪ تقسیم شعاعی چند مرحله ای ▪ تقسیم افقی چند مرحله ای ▪ چرخ دنده چند مرحله ایصنایع وکیوم پمپ اسیا
قبلی
بعدی