چگونه بلوئری با الکتروموتور مناسب انتخاب کنیم؟
چگونه بلوئری با الکتروموتور مناسب انتخاب کنیم؟

[fsn_row][fsn_column width=”12″][fsn_text]

بلوئر:

انتقال آرد و سبوس و هوادهی به کیسه  های پارچه ای جت فیلترها از مهمترین کاربرد های دستگاه بلوئردر کارخانجات آرد است. اما چه اطلاعاتی مورد نیاز است تا بتوان بلوئر مناسب و الکتروموتور مناسب را انتخاب کرد؟ این اطلاعات شامل نوع مواد مورد نظر جهت انتقال (آرد با چگالی تقریبی ۵۰۰ کیلوگرم در مترمکعب و یا سبوس با چگالی تقریبی ۳۳۰ کیلوگرم در متر مکعب)، ظرفیت مورد نظر (انتقال با چند تن ظرفیت در ساعت)، طول مسیر افقی در کل مسیر، طول مسیر عمودی در کل مسیر، تعداد زانویی  های مسیر لوله کشی از ابتدای خط انتقال تا پایان آن یعنی سیلوی آرد یا سبوس، ارتفاع از سطح دریا و دمای منطقه و رطوبت هوا می شود.

مهدی اسماعیلی، مدیر عامل شرکت مهندسی سپنتا، دارای مدرک مهندسی مکانیک جامدات با سابقه ۱۲ ساله در صنعت آرد، گندم و سیلو های ذخیره غلات و همکاری با بیش از ۱۰ شرکت اروپایی در زمینه انتقال آخرین تکنولوژی  های صنایع غلات به ایران ضمن ذکر مقدمه فوق در گفتگو با خبرنگار نگاشته، به صورت تخصصی به تشریح نقش و عملکرد بلوئر در کارخانجات آرد پرداخت.
وی گفت: پس از دریافت اطلاعات ذکر شده توسط کارشناس در بازدید حضوری از کارخانه و یا ارائه آن به صورت کتبی به ایشان، با چند فرمول و قانون انتقال سیالات رشته مکانیک، می توان محاسبه کرد که ظرفیت هوای مورد نیاز چقدر است، اختلاف فشار هوای ایجاد شده در مسیر چقدر است و با در نظر گرفتن اندازه قطر داخلی لوله انتقال، به بهترین شرایط هوای تولیدی خواهیم رسید.
اسماعیلی بیان کرد: برای هوادهی جهت جت فیلترها، محاسبه آسانتر است و باید تعداد کیسه  های جت فیلتر و ارتفاع آنها، محل قرارگیری جت فیلتر که در قسمت بوجاری کارخانه و یا در قسمت آسیاب آن قرار دارد، محاسبه شود. با دانستن این اطلاعات به راحتی می توان بلوئر مناسب برای این جت فیلتر را محاسبه کرد. در بعضی از کارخانجات از یک بلوئر بزرگتر برای دو یا چند جت فیلتر استفاده می شود که به نظر بنده بهتر است برای هر جت فیلتر یک بلوئر داشته باشیم تا در مواقع خرابی احتمالی بلوئر، تنها یک جت فیلتر از مدار خارج شود و بقیه به کار خود ادامه دهند.

به دنبال سختگیری  های اداره بهداشت، مصرف بلوئر افزایش یافته است

مدیر عامل شرکت مهندسی سپنتا با اشاره به اینکه دستگاه بلوئر (دمنده) در صنایع مختلف برای هوادهی و انتقال مواد و یا تمیز کردن کیسه فیلتر در داخل جت فیلترها استفاده می شود، گفت: امروزه با توجه به اهمیت بهداشت و سختگیری  های اداره بهداشت در کارخانجات آرد، جهت انتقال آرد و سبوس تولید شده، استفاده از دستگاه بلوئر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و مارپیچ و بالابر انتقال آرد به دلایل مختلف مانند عدم امکان نظافت کامل، انباشت مواد در گوشه ها و احتمال شپشک و… در حال منسوخ شدن است اما با این وجود همچنان شاهد عدم استفاده از بلوئر در برخی نقاط کشور جهت انتقال آرد هستیم.

با سرویس  های دوره ای از معضل تعمیر سخت و تخصصی بلوئر جلوگیری کنید

وی یکی از معضلات بلوئر های آلمانی را تعمیر بسیار سخت این دستگاه به دلیل تخصصی بودن آن دانست و گفت: لوازم و دستگاه هایی که برای تعمیر بلوئر مورد نیاز است، بسیار حرفه ای و گران قیمت است اما بعضی از پرسنل سابق پارس کمپرسور برای ارائه خدمات به مشتریان قبلی بلوئرها، اقدام به ایجاد تعمیرگاه کرده و تا حدودی مشکلات را مرتفع می کنند. البته تجربه بنده در این زمینه نشان می دهد که تعمیر بلوکه هواساز یا همان ایرند، راهکار مقرون به صرفه و مناسبی نیست بنابراین بهتر است با نگهداری درست و سرویس  های دوره ای منظم، مانع از خرابی دستگاه و تعمیر آن شویم چرا که در غیر این صورت باید بلوکه هواساز به طور کامل تعویض شود.
اسماعیلی در خصوص تفاوت کمپرسور با بلوئر تصریح کرد: کمپرسور، هوای فشرده با فشار بالا اما ظرفیت کم تولید می کند که فشاری در حد ۷ الی ۱۳ بار را شامل می شود اما بلوئر ظرفیت هوای بالا با فشار کم در حد ۰.۳ الی ۱ بار تولید می کند بنابراین در هر قسمتی که فشار بالا مورد نیاز باشد به عنوان مثال برای استفاده در دستگاه  های پنوماتیک از کمپرسور استفاده می شود و در بخش هایی که ظرفیت (دبی) بالا مورد نیاز باشد به عنوان مثال انتقال مواد پودری داخل لوله از بلوئر استفاده می شود.

نسل پنجم بلوئرها راندمان بالاتری دارند

به گفته وی نسل جدید بلوکه هواساز (ایرند) که حدود ده سال از عمر آن می گذرد، دارای شفت  های سه پره ای یا همان سه لوب است که به این نسل جدید “نسل پنجم “هم گفته می شود. مدل  های سه لوب راندمان و بازدهی بیشتری داشته و تقریباً با موتور ۳۰۰۰ دور کار می کنند اما نسل قدیم با الکتروموتور ۱۵۰۰ دور کار می کردند. بلوئر های تایوانی و ترکیه ای که در حال حاضر در بازار یافت می شوند اکثراً دارای شفت  های دو لوب هستند که از تکنولوژی قدیم آلمان کپی برداری شده اند.
این فعال صنعت در پایان خاطرنشان کرد: در بلوئر های اروپایی جدید از الکتروموتور ۳۰۰۰ دور استفاده می گردد و نحوه انتقال قدرت آن به روش تسمه و پولی است که بهتر است، دور انتخاب شده برای بلوئر با دور موتور نزدیک به هم باشند. از برند های مناسب کنونی بازار ایران می توان به Aerzen آلمان و Robuschi ایتالیا و همچنین Pedrogil اسپانیا اشاره کرد.

صنایع وکیوم پمپ آسیا

 

[/fsn_text][/fsn_column][/fsn_row]