[fsn_row][fsn_column width="12"][fsn_text]
کمپرسورهای رفت و برگشتی (Reciprocating compressor):
کمپرسور رفت و برگشتی یا کمپرسور پیستونی یک کمپرسور با جابجایی مثبت است که با استفاده از پیستون هایی که توسط میل لنگ رانده می شود گازها را با فشار بالا تحویل می دهد.
به عبارت دیگر:
کمپرسور رفت و برگشتی یک ماشین با جابجایی مثبت است که از یک پیستون برای فشرده سازی گاز و تحویل آن با فشار بالا استفاده می کند. آنها اغلب برخی از مهمترین و گرانترین سیستمهای موجود در یک مرکز تولید هستند و شایسته توجه ویژه هستند. خطوط انتقال گاز ، کارخانه های پتروشیمی ، پالایشگاه ها و بسیاری از صنایع دیگر به این نوع تجهیزات بستگی دارند. با توجه به عوامل زیادی ، از جمله کیفیت مشخصات اولیه / طراحی اولیه ، کفایت روشهای نگهداری و عوامل عملیاتی ، اما محدود نمی شوند ، تاسیسات صنعتی می توانند هزینه های چرخه عمر و قابلیت اطمینان بسیار متنوعی را از تأسیسات خود انتظار داشته باشند. کمپرسورهای مختلف تقریباً در هر تأسیسات صنعتی یافت می شوند.
پس از اتمام یک چرخه قبلی ، پیستون کاملاً در داخل سیلندر در V1 عقب کشیده می شود ، حجم آن در شرایط مکش (فشار ، P1 و دما ، T1) با گاز فرآیند پر می شود ، و دریچه های مکش و تخلیه همه بسته هستند . این با نقطه 1 (صفر) در نمودار P-V نشان داده شده است. با پیشرفت پیستون ، حجم داخل سیلندر کاهش می یابد.
این باعث می شود فشار و دمای گاز بالا برود تا زمانی که فشار داخل سیلندر به فشار هدر تخلیه برسد. در این زمان ، دریچه های تخلیه شروع به باز شدن می کنند ، که در نمودار توسط نمودار 2 ذکر شده است.
با باز شدن دریچه های تخلیه ، فشار همچنان در P2 باقی مانده از سکته مغزی پیشرو ثابت می ماند زیرا حجم برای قسمت تخلیه چرخه همچنان کاهش می یابد.
پیستون قبل از تغییر جهت ، در V2 متوقف می شود. توجه داشته باشید که مقداری از حجم کم باقی مانده است که به عنوان حجم پاکسازی شناخته می شود. این فضای باقی مانده درون سیلندر است که پیستون در حرکت خود در پیشرفته ترین موقعیت قرار دارد.
برای جلوگیری از تماس پیستون / سر ، مقداری از حجم ترخیص کالا از گمرک لازم است و دستکاری این حجم یک پارامتر اصلی عملکرد کمپرسور است. چرخه اکنون در نقطه 3 است.
بعد از آنکه حجم کمی گاز در جیب ترخیص کالا تا حدی تحت فشار مکش منبسط می شود ، با بسته شدن دریچه های تخلیه و عقب رفتن پیستون منبسط می شود. این نقطه 4 است.
با رسیدن P1 ، دریچه های ورودی باز می شوند تا بار جدید برای ورودی و آخرین مرحله چرخه وارد سیلندر شود. بار دیگر با تغییر حجم فشار ثابت نگه داشته می شود. این بازگشت به نقطه 1 است.
درک این چرخه برای تشخیص مشکلات کمپرسور و درک کارایی کمپرسور ، نیازهای برق ، عملکرد شیر و غیره مهم است. این دانش را می توان با روند اطلاعات روند و نظارت بر تأثیر این موارد بر روی چرخه به دست آورد.
کمپرسورهای رفت و برگشتی
انواع گازهای فشرده شده شامل موارد زیر است:
- هوا برای سیستم های هوای ابزار
- فشرده و ابزار هیدروژن ، اکسیژن و غیره برای فرآوری شیمیایی
- کسرهای هیدروکربن سبک در تصفیه
- گازهای مختلف برای ذخیره یا انتقال
- برنامه های دیگر
انواع کمپرسورهای رفت و برگشتی:
دو نوع کمپرسور رفت و برگشت وجود دارد:- سرعت بالا (قابل تفکیک)
- سرعت کم (انتگرال)